по заглавие   по съдържание

ГРАДСКИТЕ ПЕЙЗАЖИ НА РУМЕН МАНОЛОВ

02.04.2013
Снимка 1

Пловдивският художник Румен Манолов със своя изложба в галерия "Сезони"

Изложбата се откри на 19 март 2013 в присъствието на много гости и почитатели на художника. Тук може да прочетете и цялото слово, с което Надежда Кутева приветства събитието:

"Вече повече от две десетилетия Румен Манолов изгражда своето име като художник на градския пейзаж. Роден и израсъл в Пловдив, той учи последователно в ХГ „Цанко Лавренов”, а по-късно във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”, където завършва живопис в класа на проф. Александър Терзиев. Той в такава степен се адаптира към архитектурната среда на градския център, че човек, който следи развитието му, остава с впечатление, че никога не е напускал града. За това той без колебание може да бъде окачествен като „градски” художник.

Няма съмнение, че сетивата му се зареждат от атмосферата на улиците и сградите, изпитвайки видимо удоволствие да рисува знакови сгради, като предава с точно око и ръка силуета на всяка гледка без да се впуска в излишна фрагментарност.

Сюжетното ядро на неговото творчество през всичките години е Пловдив – „лицето” на Стария град; уюта на кафенетата, еркерите на богатите къщи, рамкираните с бели елегантни линии фрески по фасадите – сюжети, които повече от столетие вълнуват българските – а и не само българските художници. Тези сюжети Румен съумява да изгради по своему, с един ясен и четлив авторски почерк, който можем да наречем „маноловски” – почерк, който го прави винаги различим между много други художници.

Румен Манолов не е ново име и за галерия „Сезони”. Той беше един от вдъхновените участници в четвъртото издание на проекта „Пролетни води” – 2010г. в Копривщица. Участниците в пленера до ден днешен изпитват благодарност към галерия „Сезони” – и особено към главния вдъхновител на пленера г-жа Видралска за изпълнениете със зелена майска светлина дни, които отвориха широки перспективи за творчеството на всеки един художник.

След приключването на пленера всеки автор имаше възможност да се представи в „своя” стая в галерия-музей „Палавееви къщи”. Стаята на Румен грееше с пейзажи, отразяващи в едър план монументалното величие на копривщенските къщи.

Дали от куртоазия към столичния град или от други - професионални съображения, Румен като че ли е пренебрегнал копривщенската серия при подбора на произведения за настоящата изложба.

За мен това е обяснимо – при неговата плодовитост и умението да развива в логическа последователност всеки нов сюжет, той е предпочел да се представи днес с нова поредица – този път от софийски пейзажи.

„Университетът”, „Орлов мост”, „Паметника Цар Освободител”, „Хотел България” – отново следват една след друга най-репрезентативните, бляскави, а същевременно и знакови поанти на архитектурата на столицата.

Тези сюжети отново показват, че художникът не е склонен да се вторачва във второстепенното, незначителното, безинтересното, иначе казано – периферията на града(и на живота) не е негово амплоа.

Като човек, който гледа на битието „от висок хоризонт”, той винаги – във всеки град – и във всяка картина „кадрира” интереса си към центъра и то така, че в платното да влезе най-красивото – един вроден аристократизъм, който прозира иззад едно твърде скромно и непретенциозно поведение.

Румен Манолов е съвременен, модерен човек. Той не само владее техническите възможности но компютъра, но е и реномиран преподавател по компютърна графика в математическа гимназия. В днешно време е обикновено явление да виждаме как художници, които ползват услугите на компютъра и фотоапарата, неусетно стават „мързеливи”. Улеснението, което им дава техникатамалко по малко амортизира основното, онова, което прави художника художник – рисуването с молив, с четки, с бои. За щастие, Румен блестящо съумява да сепарира техническата от творческата дейност. Той видимо умее да настрой съзнанието си на струна „живопис”, когато е пред статива. Неговите пейзажи, както вече споменах са с ясно изграден силует и освободени от излишни детайли. Те са изпълнени в красив и звучен колорит, който говори за един не само грамотен, но и емоционален автор, който с удоволствие „жонглира” с техническите възможности на акрилната боя.

При подреждането си позволих да отделя големите от малките пейзажи и да аранжирам малките на централната стена не защото подценявам големите, а защото считам, че с тези миниатюри Румен Манолов прави нова изпълнена с изящество и финес стъпка в живописта си.

На добър час!"

                                                                                                                                   Надежда Кутева

За изложбата на Румен Манолов в Новотел-Пловдив през 2011 година тук