СЪБОТЕН ЛИТЕРАТУРЕН BOX С ДЕНЧО ВЛАДИМИРОВ: "Некои съображения по повод пиеските на лицата Шекспир, Чехов и Гогол"

23.09.2017
Снимка 1

 

Препис от писмо на театралния ценител Х.У. 

  • Ценни идеи как да се редактират класически пиеси в унисон с градския транспорт под тепетата...

 

Сега, когато в Пловдив, Европейската столица на културата, отново се вихри международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", всяка вечер след представленията стават цели митинги по спирките от театрали, напразно чакащи автобуси, за да се приберат до отдалечените квартали. И могат да се чуят какви ли не критични нетеатрални реплики по адрес на управниците на града...

А виновен ли е кметът за това драматично позорно чакане след излизането от драматичния театър?

Не.

Виновен ли е заместник-кметът по транспорта?

Не.

Виновни ли са заместниците на кмета по културата?

Не.

Виновен е организационният комитет на Фестивала, начело с Бащата Стефан Данаилов и останалите покрай него фестивални началници!

А защо са виновни?

Защото вече двайсет и една години не са поставили пред качващите се на сцената трупи главното изискване - представленията им по времетраене да са съобразени със спецификата на вечерния обществен транспорт на този град, в който градските автобуси си лягат по-рано и от кокошките!

Затова би трябвало и трябва да се прави следното:

На всички режисьори на представленията предварително да им се дадат указания да ги орежат, така че да могат да се поберат в един учебен час, за да може след финалната завеса театралните зрители да хващат последните градски автобуси за отдалечените  квартали.

Например - с пиесите на Шекспир. Личи си, че този британец  и хал хабер си няма от новата оптимизирана  транспортна схема на Пловдив, писал, писал, че се забравил. Някои от пиеските му са по три часа! Абсолютно неадекватни за  обществения транспорт! А какво пречи режисьорите на пиеските на този проблемен автор предварително, още преди репетициите на маса, да се орежат, да се направят пригодни за поставяне на пловдивска сцена!? Например - в пиеската " Отело", ревнивият мавър да не души съпругата си, а финалът  на представлението да  дойде много  по-рано  с  осъществени  бурни съпружески занимания в леглото, което ще бъде много по-интересно, отколкото душенето, особено за  ученическата публика. В" Хамлет" представлението е най-добре да свършва с прочутия монолог на принца с черепа и толкоз, в "Ромео и Жулиета" режисьорите могат да покажат гениалността си в масовките като оженят в общоградска сватба двамата тинейджъри, без да се прибягва до каквато и намеса на аптекар, защото ще бъде вече непоносимо - в България, аптеки има вече по пет на улица, да цъфне още една и на сцената !? Брр...

В "Комедия от грешки " този Шекспир пак писал, писал, че се е забравил. Въобще не се е съобразил с градския ни съвременен транспорт. Абе, Шекспир, покажи там една, две грешки и край на комедията , та да могат хората спокойно да си хващат автобусите - в Пловдив тролеи вече няма от години на принципа "има тролей - има проблем, няма тролеи - няма проблем".  В "Ричард" представлението да си свършва веднага след като въпросният ръководител на държавата извиква да му дадат кон. Без да се губи време да му домъкнат някой неизяден през прехода кон на сцената и  - завеса! Публиката да хуква към спирките! В "Макбет" всичко да свършва с дадения от  Макбет коктейл и да не се стига до трепането накрая, малко ли трепане гледаме днес всеки ден в държавата, та да се товарим и с трепаниците от Острова?!

А тази есен във фестивала взеха участие и "градските" на Шекспир, от Стратфорд на Ейвън. Абе хубаво, хубаво, така се укрепва дружбата, ама защо не предупредиха режисьора  на "Веселите уиндзорки" да беше го клъцнал представлението наполовина, че то заради тези весели уиндзорки после им се стъжни живота на стотици пловдивчани по спирките...

Същото се отнася за режисьрите и на представления от  други чужди автори. Например - от бившия СССР! При Чехов, във "Вишнева градина", "Вуйчо Ваньо" и още в други пиески на доктора, героите пият по няколко пъти чай в представление, а не може ли само веднъж, губи се време, пък и вредно е за бъбреците. Не го ли е знаел това Чехов? Все пак е бил джипи...

При "Женитба" на Гогол просто няма проблем да се съкрати представлението - да се махнат поне половината от кандидат- женихите по автор и така всичко ще завърши щастливо - зрителите ще могат със силен олимпийски спринт да си хванат автобусите...

Ето това трябва да се прави от шефовете на фестивала - да се пригаждат вечерните представления към модерния и устойчив в развитието си пловдивски градски транспорт - такова поне е името на приключилия на книга още миналата година яко субсидиран европейски проект.

И най-важното - още отсега да се предупредят всички театри, опери, които ще дойдат с представления в европейската столица на културата след една година :

Да грабват сатърите! И творчески да режат, и да кълцат...

На театър в Пловдив е така!

 

Карикатура: ©Георги Чепилев

 


 

© Диаскоп Комикс - Diaskop Comics