"Comicscope": За един от неизвестните художници на комикс-легендата "Рахан" – Паоло Онгаро
14.11.2019
Специално за "Диаскоп" от Стоян Комитски!
Стоян Комитски е критик на деветото изкуство, създател на постоянна експозиция „Музей на комикса“ в Регионална библиотека „Любен Каравелов“ – Русе и комикс клуб „Марчело“ – Русе с няколко периодични издания.
►
Ако обикновеният читател и зрител на комикси търси илюзии и наслада, теоретикът на деветото изкуство постъпва по примера на геолога и географа, за които красотата на една местност, способна да ги възхищава, не убива желанието да се изучат особеностите на почвата и на страната; той иска да вникне в механизма на душата, за да разбере скритите отправни точки на възникването и анализира множество сродни произведения, за да намери принципите, на които се опира естетическото въздействие, както и да схване духа на една епоха.
„Диаскоп” представя в рубриката „Comicscope” интересни наблюдения на Стоян Комитски по случай юбилейната 50 годишнина на комикса „Рахан”. Това, което е гатанка в разискванията по чуждестранни форуми и където се чувства лично фантазиране,
(https://www.forumpimpf.net/viewtopic.php?t=42762&fbclid=IwAR0-ay8bYihT7ZeJIkL9PouYuCGg41YmgQkTLotRPVxDQPkdxLIcDIhHpMs)
при учените критици получава стремеж да се обясни и реши критически. Всяко сравнение предполага обилие от общи белези и възможност за еднакви причини, без което се превръща в произволно откъсване на фактите от тяхната истинска основа.
От редакцията на „Диаскоп”
За разконспирирането на една комикс-мистерия
Здравейте приятели!
Заклетите почитатели на комиксите винаги трябва да са нащрек за новооткрития в лоното на ДЕВЕТОТО ИЗКУСТВО! Това е неоспорим факт, който те са приели с учудващо задоволство. А когато фактите говорят – и колекционерите мълчат. Едва ли някой доскоро е предполагал, че освен бащата на илюстративния образ на Рахан – Андре Шере, подкрепян с интерпретациите от Ромеро, Замперони и Хуескар… синът на дивите времена и на Краое бил обект на претворяване и от още един световно известен художник на комикси. И това е италианецът Паоло Онгаро.
Всеизвестно е, че в края на 70-те години на миналия век в редакцията на списание „Пиф“ е сформиран екип от трима художници, които да започнат да работят в стила на Андре Шере, обучавани лично от него. Доскоро се смяташе, че това са Ромеро, Замперони и самия Шере. По този повод един заклет РАХАНОФИЛ разказва: „По едно време се говореше за студио, което да произвежда още истории за Рахан. Накрая А. Шере загуби твърде много време, обучавайки други дизайнери да копират стила му и студиото беше изоставено…“.
Но следите остават. Духовете бяха разбунени на 13 май т.г. с публикации на няколко неизвестни досега планшета с приключенията на Рахан на сайта Catawiki с автор художника Паоло Онгаро. Именно това са „следите на Онгаро“ – с образа на Рахан, който най-правдоподобно наподобява този от златния период на Шере. Макар, че без да имат много основания, запознати критици сред Раханофилите охарактеризират стила на Онгаро като „академичен, гладък и прекалено нежен, линеен, без динамика и енергичност“. Същите са особено безпощадни към Ромеро: „Стилът на Ромеро е ужасен. Освен това той често „копира“ рисунките на Андре Шере“. И това няма как да е другояче, защото именно след скандала през 70-те години на миналия век, самият Шере се съгласява Ромеро да рисува Рахан, но при условие, че ползва вече нарисувани от него (Шере) разкадровки с образа и фигурата на Рахан. В крайна сметка – всички искат да приличат на Андре Шере.
Верни на каузата на заклетия „комикс фен“ и водени от „историческите подбуди“ за „епохалното комикс – откритие“ в юбилейната за Рахан 2019 година, ние решихме да задълбочим „заораването по темата“ и ето на какво попаднахме на сайта Rahan.org: „Ако направим сравнение между един от планшетите от епизода на „Рахан“ с подзаглавие „Забравените жени“, публикуван в „PIF“ № 640 (рисуван от Ромеро) и този, рисуван от Онгаро, появил се за продажба в Catawiki, ще видим следното – разкадровката на панелите е различна, но текстът е един и същ – особено диалозите от пряката реч на героите.“ Това ни навява на мисълта, че след скандала, който се разгаря в редакцията на „Пиф“ (във връзка с авторските права върху образа на Рахан, пресъздаден от А. Шере) издателите са направили „кастинг“ за това чий Рахан да фигурира в епизодите и видимо той е бил спечелен от Ромеро… Макар, че интерпретацията на Онгаро изобщо не е за пренебрегване и притежава всичките характеристики – придадени в образа на Рахан от Шере. Някои изследователи пък споделят, че „Рахан“ на П. Онгаро е „плод на кавгата между Ромеро и издателите на „Пиф“, които са планирали да пуснат новият „Рахан“ в отделен албум."
Кой е Паоло Онгаро?
През 80-те години Онгаро рисува известния спортен сериал „Azzurro“ в „IlGazzettino“ и „GuerinSportivo“. Негови са и разннобразните комикси на спортна тематика, рисувани за „GuerrinSportivo“, „IlGiorno“, „Tuttosport“ и „TopolinoSport“ („BoyGoal“).Той присъства на френския пазар с принос към историческите сбирки на комиксите на и още истории за „EchooftheSavannahs“ и „Pif“. С текстописеца Андреа Мантела Онгаро рисува и комиксите за „Стара Америка“ в „LancioStory“ и „Дървеният сняг“ в „CorrierBoy“. През 1986 г. той започва да рисува комикси и за „Disney“ и „Mondadori“.
В заключение можем да обобщим, че публикуваните на сайта на Catawiki планшети с приключенията на Рахан, подписани от Онгаро – са тестови страници, направени в началото 80-те за „Пиф“, но никога не са публикувани.
И още нещо – третият от екипа в редакцията на „Пиф“ за „клонирането“ на Рахан не е бил Шере, а самият Паоло Онгаро!
© Христина Мирчева
Редакцията на "Диаскоп" изказва благодарност на своите сътрудници, които редовно изпращат информация първо при нас! Редакцията с отговорност оформя материалите и ги публикува. Препоръчваме на всички колеги, които желаят да популяризират информацията и вземат назаем съобщения, да поместват линк към първоизточника.