по заглавие   по съдържание

Български комикс предшественици

19.09.2011
Снимка 1

На класическите български издания за романи в картини са чужди големите жанрове като сатиричен роман или повест. Рядък е и сатиричния разказ. Публикуват се български малки комедийни форми, взети от ежедневието. Първаночално Александър Божинов работи в духа на СИМПЛИЦИСИМУС.Не са му били неизвестни нито френските, нито карикатурите на ПЪНЧ. Дълги години работи без да намери българския тип жизненост. Това става едва когато илюстрира веселите стихове на шопски диалект -ПИЖО И ПЕНДО от Елин Пелин.Типовете са намерени и стават популярни и любими на всички.

Пижо и Пендо са герои на софийското ежедневие, весели марионетки които говорят истината за министрите. Градското население научава истината от неграмотните шопи. За това Божинов се счита за баща на българските карикатури. От тук пътят е бил отворен за диалог и чуждeстранни влияния, по този път тръгват Илия Бешков, Стоян Венев и др. автори на български комикси. Но цялата тази сатира има за предходник Алеко Константинов. Неговите фейлетони са първите сатирични обобщения. В тях има един общонароден дух. Това са стари традиции от нашето ВЪЗРАЖДАНЕ свързани с анекдота за Хитър Петър, Станю Познавача и Настрадин Ходжа. Те са герои и на комиксите ни. Никой наможе да каже колко тези творби изиграват роля за обновлението на духовете, по време когато общественото мнение фактически несъществува и не може да се образува.

Пробуждане и осъзнаване означават деятелност - ЗНАЙ СВОЯ РОД И ЕЗИК е първоначалната програма, отправена към отделната личност. Въпросите в България поставили ДАМАСКИНАРИТЕ, а отговорите последвали от Паисий, Раковски, Берон, Захарий Зограф... Човекът от дамаскините е бил глас говорещ в мрака.

Днес вече когато няма идея за нашата целокупност и на тези приказки отдавна никой българин не вярва, българските комиксисти трябва да се вгледат в своите предшественици. Да заработят с една цел: да спасят благородните обществени инициативи от безумията на тези които се готвят да живеят от системата на ДЕВЕТОТО ИЗКУСТВО, но които изобщо не са свързани с него. Човек сам кове съдбата си.