по заглавие   по съдържание

Петър Станимиров - Peter Stan: "Хубаво е да покориш върха, но винаги има следващ"

15.10.2013
Снимка 1
Разговор на Ина Мирчева с художника Петър Станимиров -
илюстратор на книгата "Приключенията на Симплицисимус"
от Ханс Якоб Кристофел фон Гримелсхаузен
с премиера днес - вторник, 15 октомври 2013 от 18.30 часа
галерия Altronics Light & Suspaciouns, София
 
"Приключенията на Симплицисимус"- най-значителното произведение от епохата на немския барок. Неговият автор Гримелсхаузен бива сравняван по значимист с такива именити писатели като Сервантес и Рабле. Въпреки дългогодишния професионален опит да илюстрираш книга от подобна величина несъмнено е огромно предизвикателство?
 
Това беше търсено предизвикателство и аз бях отдавна подготвен за него, така че накрая остана само удоволствието от цялото приключение.
 
Колко време отне?
 
Има книги, които са благодатни за илюстриране и „Симплицисимус“ е една от тях. В нея от почти всяка страница можеш да избереш материал за илюстриране. 4-5 месеца съм се занимавал с книгата, като чисто техническата работа (самото рисуване на илюстрациите) беше около 60 дни. Предизвикателство беше самият Гримелсхаузен, защото са останали малко негови портрети, всичките различни и противоречиви. От тях трябваше да сглобя мой вариант на автора - ето това беше предизвикателство.
 
Ще ни бъде любопитно да чуем нещо от кухнята. Как протича подготовката за работа – четене, скици, дигитална обработка.
 
Четенето е задължително. Не става дума за романа, а за останалата информация, автор, епоха и всички останали задължителни дреболии.
Аз работя на компютър, така че това беше най-лесната част от работата. Просто му казах: Рисувай! :)
 
Коя част от този процес изисква най-много внимание?
 
Рабира се, самото рисуване.
 
През тези месеци прочетох книгата поне 3 пъти, за да подбера моментите, които най-добре характеризират героя. В романа те са стотици, а трябваше да избера 30-ина. Това може би беше най-трудният момент в цялата работа.
 
Опит, рутина, въображение, постоянство, труд – кое всъщност е най-важно за създаването на едно подобно произведение?
 
Да, тези неща са задължителни, но за мен първото, най-важно нещо при илюстрирането на една книга е уважението и респекта към автора, след това уважението към читателя.
 
По време на работа разговаряхте ли и с преводача – професор Борис Парашкевов?
 
Да, с професор Парашкевов имахме дълъг и полезен разговор, след който за мен новия вариант на книгата се оформи окончателно. 
 
Освен илюстратор Вие сте и художник на комикси. Участвате в един дългоочакван и дългоподготвян проект – „Над дъгата”. Разкажете ни за вашите впечатления от протичането на изложбата.
 
Аз се чуствам длъжник към българския комикс, защото го бях пренебрегвал дълги години и смятам, че това, което правим в момента с моите приятели от „Проекта ДЪГА“, е малка компенсация за голямото мълчание.
Сега колосът се изправи и всички разбраха за какво става дума. Говоря за Първата национална изложба на българския комикс.
 
Сбъдната мечта ли е тази изложба?
 
Ние се стараем да планираме действията си, но изложбата надмина стократно очакванията ни. Радвам се, че за много хора тя наистина е сбъдната мечта. Жалко, че някои от тях вече ги няма, за да се радваме заедно.
 
Толкова много „деца”... Има ли сред тях любимо или всички са равнопоставени?
 
Най-много обичам да илюстрирам книги за деца.
 
Какво предстои?
 
Много работа! Проекти за нови книги и много комикси.
Много нови изложби. След един месец Първата национална ще бъде в Пловдив (Музеен център за съвременна история - от 15 ноември до 15 декемри 2013), предстои ново издание на „Над дъгата“ и изложбите към него.
 
В момента завършвам новото издание на романа „Робинзон Крузо“.
 
Вашето послание към читателите на Диаскоп!
 
Хубаво е да покориш върха, но винаги има следващ!
 

 

ВИЗИТНА КАРТИЧКА

Петър Станимиров художник е на комиксите: „Бубачко“, „Карамела Му, Пуки и галактическите пирати“, „Крепостта на безсмъртните“, „Островът на съкровищата“ „Янтар“ и „Двубой с Касандра” в списание Дъга „Бор” и „Радул“ (в съавторство с Евгений Йорданов) в списание Чуден свят „Неотера“ и „Пулси“ във вестник Разкази в картини „Мечо Пух“ във вестник Знаме на мира „Алтес” и „Тер Дая” списание „Плеяда”.

През 1988 година по поръчка на вестник „Септемврийче” създава концепция, екип от художници и сценаристи и организира издаването на вестник за комикси „Разкази в картинки” (по-късно „Пулсар”).

Съсобственик на издателство Плеяда от 1989 до 1994 година. Издателството е специализирано в издаване на художествена литература, богато илюстрирани издания за деца и комикси. В този период Станимиров е художник на кориците на книги на Стивън Кинг и Дийн Кунц. Заедно с колегата си Димитър Стоянов създават понятието „книги-игри” и започват издаването на такива за първи път в България. Отговаря за издателската политика на „Плеяда”. Организира оформянето и издаването но стотици заглавия от български и чужди автори. През 1995 година основава издателство Мега, което е специализирано издателство за книги-игри. Организира екип от автори и художници и до 1998 година издава над 100 заглавия на най-добрите български автори в този жанр.

Негови са илюстрациите на детските книги: „Най-златното злато“ „Сабята на щурчето“ „Шегите на Бодливко“ „Ох, Зъбчо“ „Учениците на д-р З“ „Български народни приказки“(том 1 и 2) на Ангел Каралийчев „Огнивото“ „Зайко” „Приказки от цял свят” „Китайски легенди и разкази за необичайното” „Еврейски легенди и разкази” „Старогръцки митове и легенди“ „Приказки от оная гора“ „Искааам!“ и др.

Илюстрира и книги на авторите на българска фантастика: Светослав Славчев, Иван Мариновски, Любомир Николов, Петър Кърджилов и Елена Павлова.

Организира и участва в създаването и издаването на множество книги-игри от български автори в периода 1990-98 г.

От 2000 до 2011 година е водещ художник и арт директор в Хемимонт Геймс . Допринесъл е за създаването на игрите: „Келтски крале“ (2002) „Картаген“ (2004) „Imperivm (Great Battle of Roma)“ (2005) „Вълшебни кралства“ (2005) „Glory of the Roman Empire“ (2006) „Imperivm Romanvm“ (2008) „Grand Ages: Rome“ (2009) „Tropico 3“ (2009) „The First Templar“ (2011) „Tropico 4“ (2011)

През 2009 година е поканен от издателство Рийдърс Дайджест да илюстрира българската част на изданието "Приказки от цял свят". Списание "Art Creations Magazine" награждава илюстрацията "Angry Dwarf in the Tavern" и помества интервю с художника. През същата година заедно с 16 художника от цял свят е представен в американското супериздание "Knowing Darkness: Artists Inspired by Stephen King" на Centipede Press.

ИЗЛОЖБИ

21 септември 2011- изложба "Вдъхновен от Стивън Кинг" в American Corner - площад Славейков 44; Колекционерски албум "Петър Станимиров вдъхновен от Стивън Кинг" - лимитирано издание

29 септември 2011- изложба "61 портрета +" - дигитални постери, живопис и рисунки - галерия на СБХ, Шипка 6

9 май 2012 – Изложба илюстрации и комикс в Сливен

6-30 юни 2012 – Изложба илюстрация и комикс в Нови Сад.

Участва в организирането и реализирането на изложбите „Над дъгата“ (показана през 2012 – 2013 г. в осем български града и в Лесковац и Белград - Сърбия)

2013 - Първа национална изложба на българския комикс

НАГРАДИ

Удостоен е с награда за принос в българската фантастика Гравитон ("За добро въображение и доброта на въображението").

Национална награда за илюстрация „Константин Констанинов“ – 2012

Награда за най-добър класически комикс на Междунарадния фестивал на комикса в Белград - 2012

 

Председател на секция „Комикс“ към СБХ.

 

НОВИ КНИГИ: "Приключенията на Симплицисимус" тук

Снимки: Петър Станимиров