Мая Кисьова: "Милост. Да играеш Ан Секстън"

01.09.2016
image

Пиесата „Милост. Да играеш Ан Секстън“ е посветена на Линда Грей Секстън. Първородната дъщеря на поетесата, изпълнителен директор на нейното литературно наследство. Писател. Всичко започна от едно спонтанно възклицание на Емилия Миразчийска в началото на 2013 г.: „Ти трябва да изиграеш Ан Секстън!“. Не знам точно какво я накара да мисли така. Периферно бях чувала за Ан Секстън. Прочетох преведените двадесет и шест стихотворения на български език, потърсих биографични данни за тази красива и малко страшна жена. Приятелката ми Албена Аврамова от Вашингтон бе така добра да ми донесе книгата-бестселър на Даян Мидлбрук „Ан Секстън: Биография“. Започнах в свободните си дни да чета и отбелязвам...

прочети повече...

Христина Панджаридис: "Какво виждам..."

22.04.2017
image

Христина Панджаридис за романа на Мая Кисьова "Виж какво", изд.Пергамент, 2017 г. Рефренът "Виж какво" в началото на всеки пасаж ме намира неподготвена, но после любопитството ми е подхранено и очаква поредната изненада в представянето на героите. "Роман в кадри", обяснява на вътрешната страница Мая Кисьова, самата тя актриса и режисьор, и успява с прецизност и топлина да ни сложи на първия ред в залата и да гледаме / усещаме / съпреживяваме размислите и действията на персонажите. "Виж какво" е пропит с дъх на репетиции, декори, театър, актьори, пътувания, но и прикрити тайни, измъчващи години наред съзнанието. Текстът е четивен и интересен. От една страна се говори за театъра и читателят...

прочети повече...

Том Филипс: "Две пиеси"- за Силвия Плат и Ан Секстън

01.09.2016
image

Послеслов на Том Филипс към книгата "Две пиеси", изд. Скалино, 2016 В края на 70-те, когато бях още ученик, Силвия Плат и Ан Секстън бяха вече утвърдени имена в поезията. Спомням си как веднъж занесох в часа по английска литература антология с американска и британска поезия, в която двете поетеси бяха основни фигури – видни представителки на така наречената „изповедна школа“, която включва и други американски имена като Джон Бериман и Робърт Лоуел. Всъщност, в тази антология стиховете им бяха подредени едни до други – влиятелната антология The New Poetry на А. Алварес първоначално е публикувана през 1962 г., преди Плат и Секстън да се самоубият – и те са вече прочути (или по-скоро...

прочети повече...

Светлана Дичева: "Съществуването е риск, плуване срещу течението, изнемога, флирт с отчаянието."

09.10.2016
image

Разговор на Христина Мирчева със Светлана Дичева - журналист и писател, по повод нейната пиеса "Миграцията на сьомгата" от книгата "Две пиеси", изд. Скалино 2016. "Когато веднъж си се залял с вряла вода и си изтърпял всички оздравителни процеси на кожата и духа, вече не смееш да докоснеш врелия чайник… Не е ли така с всички нас? Това не е равнозначно на страха да създаваш връзки. Хората не се боят да създават връзки, боят се да създават такива връзки, в които разкриват напълно себе си. Героите в пиесата, и женските и мъжките образи, се боят тъкмо от това." Светлана Дичева "Миграцията на сьомгата е метафора на смелия избор на човека да избере съществуването пред небитието. Съществуването е...

прочети повече...

С перо и шпага: Литературни прочити в Диаскоп

31.01.2023
image

2023 Христина Панджаридис: В сезона на чупливостта на съвременника Димана Симеонова, „Делфийската рокля“ или за ролята на роклята като недостижимо произведение на изкуството Илия Пеев: Херменевтика на войната в Украйна - глъбинен психоанализ и новаторска миротворческа теза Драго Янчар, „Ученикът на Джойс“ и затова как „от книгите поникват книги“ Христина Панджаридис: "един ден съм длъжна да оставя всичко това" Д-р Дочка Кисьова-Гогова: Творческата орбита на Юлиана Кръстева 2022 Регионалният исторически музей „Стою Шишков” в Смолян – Родопският Будител Александра Ивойлова: Екатерина Йосифова. През огледалната бариера Д-р Дочка Кисьова-Гогова: За книгата „Архитектура в изкуството – изкуство в...

прочети повече...

Илияна Делева: "Кибритени лодки" - изискано, елегантно, изящно

28.01.2015
image

От мястото на събитието В музикален салон "Борис Христов" на 20 януари 2015 издателство „Пергамент” създава събитие, за което първият отзив, още преди да е приключило, там на място е „изискано, елегантно, изящно”. Така го е видял човек от публиката. В началото открива издателят Жоро Милев. Той обявява неофициално януари за месец на хайку като препраща към наскоро състоялата се вечер, в която са представени списанието „Хайку свят” и книгата „Майска утрин” на Мая Кисьова, издадени от „Изток – Запад”. А книгата, която представя днес, е работена близо година и събира 99 хайку на три езика, написани от трима автори – книгата „Кибритени лодки” с оформление на Иво Рафаилов и под редакцията на...

прочети повече...
1..15 от 3232