ПО СЛЕДИТЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОТОКОМИКСИ: ВЕЛИЧЕСТВЕНА ЖИВОПИСНА ПАНОРАМА НА БЪЛГАРИЯ
18.08.2013
През 1863 Г. Никола Образописец създава монументална стенописна композиция в църквата „Св. св. Петър и Павел” на метоха „Орлица” към Рилския манастир. Тази композиция изобразяваща „Пренасяне мощите на св. Иван Рилски” според специалистите изкуствоведи е много забележително произведение. За българския народ пренасянето на тялото на неговия любимец през 1469 г. в Рилския манастир е историческо събитие и паметно тържество. Поклонниците пешеходци и конниците придружаващи тържественото шествие са зографисани като исторически сюжет, но реалистично с битов характер. Композицията съчетава минало и настояще. Придружаващите мощите на светеца-чудотворец са спрели пред метоха „Орлици” недалеч от Рилския манастир, на фона на забележителен пейзаж. Подобни пейзажи се срещат в творбите на Брьогел и друг големи холандски майстори - развити на широко и заемащи голямо пространство, сякаш нарисувани реалистични географски карти.Такава величествена панорама е много важен метод в изкуството на комиксите, с утвърдени специални места в картинния разказ. На далечния фон майстора Образописец е нарисувал Витоша, Верила, София... сякаш целия път на шествието от Търново до Рилския манастир. Вдясно на композицията се вижда село Рила с църквата, а в центъра е скалата „Орлица” с кръста отгоре.
Подбор по изкуствоведски материали: „Диаскоп”