Елица Баръмова – Барамó и "Най-високата точка – Вертекс" в галерия Ракурси, София

15.03.2023
Снимка 1

Галерия Ракурси представя

Елица Баръмова – Барамó

Най-високата точка – Вертекс

изложба живопис

21 март - 13 април 2023  

Откриване:  21 март 2023 от 18.30 до 20.00 часа

От авторката за изложбата:

Изложбата включва 21 композиции, смесена техника - акрил и пастел върху хартия или платно, създадени през последните две години. Те са част от дългогодишния ми проект „Седиментен процес“ *, от който изложбата в галерия „Ракурси“ е 5-та фаза /и 20-та самостоятелна изложба/. Представени са и творби от предходните под-проекти за създаване ретроспективен поглед.

Птицата се рее нависоко,
опъната е струната на въжето
към дълбока котва.

Настоящите композиции бих описала като „конкретна абстракция“ и „абстрактни образи“. Това преднамерено противоречие е творчески подход за възвръщане на изначалната цялост между полярни понятия /и маркиране на диалектическата права, върху чийто полюси лежат те/. В творбите са заложени разпознаваеми детайли /в различен мащаб/, като връзките между тях са абстрактни, за да създадат нов контекст.

Най-високата точка Вертекс** може да е
друга гледна точка,
вдъхновението да вдъхновяваш,
радост от осъзнаването на настоящия момент,
стремеж без патетика,
желанието да се повдигнеш на пръсти,
смелостта да посегнеш, към това, което харесваш…
точния момент, перфектния тайминг,
липсата на малодушие, независимо от обстоятелствата
да надуеш балона, да вдигнеш палатката…

Стремеж, Вертекс, фрагмент 2


Може да е и стартова ниска точка, от която да погледнеш напред и нагоре с усилие на волята. И тогава с холограмна лекота тя се издига на върха.

Точката Вертекс  е най-висока по смисъла на възприятие в условия на гравитация. Извън този контекст, да кажем в ноосферата, където битува абсолютът, най- високата точка може да се възприема като най-дълбоката точка, нашата Монада, нетленната искра. Движението в посока навътре е свързано със себепознанието. А именно духовното усилие да наблюдаваш себе си в перспектива /а не в миналото, което в по- регионален смисъл е част от българската народопсихология/. Относително Вертекс може да се възприеме като възходящо движение на духа в рамките на тялото и движение на тялото в рамките на личната фантазия и  духовен етап.

Бойният танц на зората

Вертекс е мястото, където се срещат посоките. Повратна точка, връх. Това би могла да е нулевата координата, точката на взаимодействие в диалектическата права. Биполярните понятия се задвижват, за да се срещнат и да образуват фасетирана цялост в звезден прах.

Словесното степенуване е направление с ясен вектор.  Градацията в степени „по-“, „най-“ е част от сравнителното мислене. Възможно ли е мислене извън сравнението с минал опит? Мислене извън субективно преживяното в посока на абсолютно мислене, и нещата сами по себе си. Има много примери в историята и придобивки за цивилизацията, благодарение на личности, дръзнали да поемат по пътя на интуицията. Светлата интуиция се разграничава от „промъкващият се опит през несъзнаваното“ /понякога и като непреодолени травми/. Увеличаването на обема на съзнаваното за сметка на несъзнаваното е процес, духовно усилие и постоянство. Например разширяването на съзнанието чрез медитативни представи за едновременно присъствие в две гледни точки – гледащият към птицата и погледът на птицата, гледащият от и към хоризонта.

Двоичността на света и синтезът на противоположностите създава единство на възприятията, свързва най-високата с най-дълбоката точка под музиката на небесните сфери, птицата и котвата може да не бъдат краища на тетива, а на фина нишка играеща с вятъра.

Неуловима, фрагмент 2

---------------------------------

* Седиментен процес – моя авторска изобразителна концепция. Този визуален език е със собствен синтаксис и се основава на математическа логика и линейна перспектива. Той пресъздава усещането за движение и посланието за естетика на бавното движение - етична възможност за наблюдение на фазата на отклонение.

** Вертекс /от лат. vertere: обръщам/ - означава повратна точка, връх; обща точка, възел - място, където се срещат посоките. В теоретичната физика на елементарните частици / диаграмите на Файнман/, точките на взаимодействие, където се срещат линиите, се наричат ​​

Елица Баръмова – БАРАМÓ

Роденa в София / България. Живее и работи в София, артист на свободна практика. Завършва НХА - София, илюстрация и графичен дизайн [1995 – 2001], магистърска степен. Членува в Съюза на българските художници, живопис [от 2007]; Група "Секция 13" [експеримент. и-во]

 Изложби [избрани]:

Множество самостоятелни изложби в галерии и музеи в България и Германия:

Музей на Гропиус – Алфелд/ ФРГ

Галерия "Alte Feuerwache" – Гьотинген/ ФРГ

Вила Mohr – Мюнхен/ ФРГ

Български културен институт – Берлин/ ФРГ и Будапеща / Унгария

Галерии на гилдията: Шипка 6, София/ Бг; Künstlerhaus – Гьотинген/ ФРГ

Участие в международни проекти:

2021 - XI симпозиум Замък Папенхайм/ Унгария; 2021– галерия Соня Монти, Париж/ Франция [изложба на съвременно европейско изкуство]; от 2020 - арт директор на фондация HINSA [международен арт проект], цялостна дизайнерска концепция; 2019 Art Fair West – Норуич/ Англия; 2018 “Armory artweeks“- Ню Йорк/ САЩ; 2017 Art Basel, Artbox Project; 2016 проект „Art meets History“, Гримберген - Брюксел/ Белгия [изложба "Класически модернизъм и съвременно изкуство"],  Musée des Beaux Arts / Отава, Канада

Награди: [за проекти]

2021, 2022 – Национален фонд "Култура", 2020 - Столична община [арт-филм „Споделени пространства“];  2020 - награда за стенопис - проект RAL Indoor Murals, CODAworx- Филаделфия / САЩ; 2020, 2021 - abstract contest [a] cube contemporary - София; 2008 Symposium EUropas Mitte - Фулда / ФРГ [национален представител]; 2005 награда за живопис Rolf Broenstrup - Хановер/ ФРГ; 2003 Награда за живопис - Лаатцен, Хановер/ ФРГ; 2001 IV-ти Франкофонски игри, Отава / Канада [нац. представител, раздел Живопис]; концепция за лого-редизайн за участието на Б-я в фестивала "Europalia -2002" / Белгия

Авторката е създател на визуалния език „Седиментен процес“. Нейните теми фокусират движението, човека, следите, оставащи от него; универсума.

Художествена практика:

Живопис, видео арт, хепънинг, инсталация, джиклé принт, фотография, рисунка, графичен дизайн [книга, плакат, корпоративна идентичност], копирайтинг, експериментална бижутерия

Публикации:

Някои критически студии за изложби и арт-филм в български медии: Baramó Art / Contemporary Art / Critical Contribution (baramo.art)

youtube: канал elitsa baramo

Каталог 2021: Baramó - painting, България; ISBN: 978-619-92059-0-7 [на английски и български език]

Каталог 2003: Ел. Баръмова/ Р. Аренс, България; ISBN 954-91303-1-2 [на български и немски език]


С финансовата подкрепа на НФК, програма за възстановяване и развитие на частни културни организации 2022.