Изложбата "Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена" в галерия Структура отваря България към света

11.04.2023
Снимка 1

Галерия Структура представя

Поредица "Гореща линия"

Отвъд всякакъв разум.

В огледалото на сюрреалистичните времена

Аарон Рот, Александра Чаушова, Димитър Солаков, колектив: Красимира Буцева, Джулиан Шехериян и Лилия Топузова, Кирил Прашков, Красимир Терзиев, Леда Екимова, Людмила Миланова, Мартина Вачева, Надежда Олег Ляхова, Недко Солаков, ninavale, Правдолюб Иванов, Радостин Седевчев, София Грънчарова, Стефан Николаев

Куратор: Грегор Янсен

13 април - 03 юни 2023

Откриване: 13 април 2023 от 18.00 до 20.00 часа

„Гореща линия“ е проект, който се опитва да отвори България към света, привличайки вниманието на утвърдени международни куратори. Той е базиран върху убедеността ни, че местната художествена сцена има огромен потенциал, който обаче остава нереализиран извън пределите на страната.

Обърнахме се с покана към Грегор Янсен, дългогодишен директор на Kunsthalle Düsseldorf, опитен изкуствовед, куратор, критик и преподавател, да изследва натрупванията в областта на съвременното изкуство у нас, да се срещне и разговаря с художници, да усети различните пластове в живота на града и да отрази впечатленията си в изложба.

Самият той пише в текста си към предстоящия каталог, че често и с удоволствие се е чувствал като вкъщи, като да намери родно място и земя, която е чужда и все пак някак позната. „Беше като да си в сън, като да си в ново царство на знаци или препратки.“ Идеята за тази изложба се ражда от преживяванията му при срещите с хората, културата и изкуството в София, но и от многото проблемни ситуации тук и там, както навсякъде по света. Изложбата обхваща достатъчно голям период, но и показва творби от неговия собствен свят на съзерцание. И най-вече се изгражда от континуума, който художниците му предоставят със съвети и подкрепа. „Както често се случва в живота, именно непланираното, непредвиденото и изненадващото в крайна сметка прави вълнуващото и често красивото.“

Людмила Миланова. Дърво на зрението, 2021, кинетична светлинна инсталация

„Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена“ иска да изгради връзка, която да разглежда магията на реалността редом с нейната трагичност, тя трябва да върви редом с фактическото, колкото се може по-конкретно и колкото се може по-изобретателно, фантастично, нереално, мечтателно, съноподобно. При всички нови и все по-нови метаморфози на нещата и телата, трябва да се поставят под въпрос преобладаващите определения за човека и човешкото. Грегор Янсен: „Беше ми интересно да използвам тази атмосфера и тази обтекаемост за изложбата, занимаваща се предимно косвено с отраженията на историческото, сюрреалистичното, локалното и настоящото, един вид постхуманизъм и реполитизация на заобикалящата среда. Изложбата обединява много различни поколения, жанрове и въпроси. Същевременно тя цели да дефинира на ново „занаята“, опирайки се на психоаналитичната концепция на Жак Лакан за стадия на огледалото, която описва формирането на представата за собствен образ и нейната функция за егото. Сюрреалистичната идея за флуидност и хибридност на идентичността се свързва със съвременните размисли за глобалната политика, както и за конфликта между Изтока и Запада, който се смяташе за преодолян.“

Радостин Седевчев. Убежище, 2020, намерен фотоалбум, молив, хартия

*

От 2010 Грегор Янсен е директор на Kunsthalle Düsseldorf. Завършва история на изкуството, история на архитектурата и философия в RWTH Аахен и през 1998 защитава докторска дисертация на тема „Ойген Шьонебек. Немска легенда“. От 1991 насам работи като ръководител на проекти, куратор, художествен критик, автор и преподава в катедрите по история на образа и теория на медиите в няколко университета по приложни науки и художествени академии в Германия и Нидерландия. Работи като ръководител на проекта за изложбата „Iconoclash“ с Бруно Латур и Питър Вайбел (2001/02) в Центъра за изкуство и медии в Карлсруе (ZKM). През същата година Янсен е ко-куратор на второто биенале на медийното изкуство „media_city seoul“ в Южна Корея. През 2005 е назначен за куратор на стипендиантската програма BEIJING CASE, провеждана съвместно от Германската федерална културна фондация и Гьоте-институт Пекин, за изследване на интернационалните урбанистични стратегии за развитие на мегаполисите. Проектът и заключителните изложби „INFORMEL CITY?“ в Пекин през 2005 и „totalstadt. казусът Пекин“ (ZKM, Карлсруе, 2006) се занимават с експлозивното разрастване на града и влиянието на този процес върху градската култура в пресечната точка между традиция и модерност. От 2005 до 2009 е директор на ZKM | Музей за съвременно изкуство в Карлсруе. Грегор Янсен е куратор на многобройни национални и международни изложби, наскоро в Бразилия, Лайпциг, Шанхай и Южна Корея. Автор е на многобройни лекции и есета за съвременното изкуство, както и на монографии на художници, интервюта и е редактор на много изложбени каталози. В Кунстхале Дюселдорф е реализирал изложби на тема „Капиталистически реализъм“, „Дигитални данни“, „Музейни и икономически ценности“, „Огледала“, както и многобройни самостоятелни изложби с участието на Ханс-Петер Фелдман, KRIWET, Тома Абтс, Крис Мартин, Koo Jeong A, Tal R, Yin Xiuzhen, Марике ван Вармердам, Сон Донг, Liu Xiaodong, Карол Дънам и Алберт Ойлен, в момента на Марта Юнгвирт и Петер Пилер. Грегор Янсен живее и работи в Дюселдорф, Германия.

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ и Гауденц Б. Руф.

Красимир Терзиев. Монумент на изтеклото време V, 2020, гравюра на телевизионен екран, 48" телевизор, постамент, 98 х 136 х 55 см, изглед от изложбата „25 години и 5 теми по-късно – Ретроспектива на ИСИ-София", 2020, Национална галерия - Двореца, София, фотография: Калин Серапионов

 

Информация: Марина Славова, +359 890 116 300, [email protected]

Заглавно изображение: Правдолюб Иванов. Детство, 2014, диапроектор, бургия, 20 x 10 x 60 cм (размер без кабела), 2+1АР, с любезното съдействие на галерия Сариева, Пловдив и галерия Ле Герн, Варшава

 


 

© Диаскоп Комикс - Diaskop Comics

Редакцията на "Диаскоп" изказва благодарност на своите сътрудници, които редовно изпращат информация първо при нас! Редакцията с отговорност оформя материалите и ги публикува. Препоръчваме на всички колеги, които желаят да популяризират информацията и вземат назаем съобщения, да поместват линк към първоизточника.