Мисловен експеримент #3: Никола Грозданов и "Интерференции" в Структура Project Room
26.11.2023
Структура Project Room
Мисловен експеримент #3
Никола Грозданов. Интерференции
Куратор: Аксиния Пейчева
Арт мениджър: Теодора Джерекарова
29 ноември - 16 декември 2023
Откриване: 29 ноември 2023 от 18.00 до 20.00 часа
►
Изложбата „Интерференции“ на Никола Грозданов създава пространство на условни възприятия. Позовавайки се на мисловния експеримент „Стаята на Мери“, авторът изследва съответствието между функционалността на човешкото съзнание и реалността, в която то съществува. Експериментът описва Мери, която живее в изцяло черно-бял свят. В този свят тя има широк достъп до научните характеристики на различните цветове, но няма възможност да ги възприеме с очите си. Мери е научила всичко, което може да се научи за цвета, но никога не го е виждала. Централният въпрос в експеримента е дали Мери ще придобие нови знания, когато излезе извън безцветния си свят. Експериментът има за цел да се противопостави на физикализма, според който Вселената, включително всичко, което е умствено, е изцяло физическа.
В стаята на Никола Грозданов физическите обекти са стъклено-метални, изработени изцяло ръчно от него, а техният цвят е условен, защото той зависи от светлината, която се намира вътре в тях. Светвайки за кратко, тя зарежда пигментите, заедно с които стъклото е изпечено, като така те самите започват да светят, когато тя изгасне. Единствено изпълнявайки конкретните условия, тяхната светлина успява да се материализира в пространството. Със своята овална, но неправилна форма, те се появяват за кратко, докато зарядът им не свърши, подобно на сигнали между синапсите в мозъка. Тези условия препращат към неписаните правила между зрителя и обекта на изкуството. Те са нещо като своеобразен „договор“. Ако първата страна успее да ги изпълни и да ги представи във физическия свят, тогава и зрителят може да успее да ги види. Но тяхното истинско възприятие идва след това; то не е продукт на физическия свят, то е просто негово следствие. И отново, както и за света на познатото, тяхната истинска същност е нефизическа, а тяхното истинско възприемане – априори условно.
В този смисъл обектите в стаята създават една затворена система на взаимодействия. Пространството се превръща в експериментална площадка на смислови интерфериращи връзки – между физическата предопределеност на битието и нефизическия му отпечатък в човешкото съзнание, между истината и нуждата, между липсата и присъствието.
В проекта „Мисловен експеримент“ авторът работи с гл. ас. д-р Тина Ташева и доц. д-р инж. Албена Йолева, преподаватели в ХТМУ, София, катедра „Технология на силикатите“.
Авторът изказва благодарности на Тихомир Данчев от Omega Light за помощта с осветителните тела, Петър Мануилов от Лукс Нокс за помощта при боравенето със светещите пигменти, както и на Михаела Каменова за помощта при работата с метал.
Никола Грозданов
Никола Грозданов (р. 1988 в София). Живее и работи в София. Придобива образователно-квалификационна степен Магистър (2014), специалност „Стенопис“ в НХА, София. Специализира изящни изкуства в Глиндор, Уелс (2011). В периода 2017-2021 живее и работи на остров Мурано, Венеция, като колаборатор в студио за съвременно стъкло. Номиниран за Наградата „База“ (2023) и Наградата за млади автори „Миланско стъкло“ (2022). Организирал е самостоятелна изложба „Знам защо пее птицата в клетка“ (2021), галерия Heerz Tooya, Велико Търново. Участва в групови изложби, сред които: „Изложба на номинираните художници за наградата за съвременно изкуство База“ (2023), СГХГ, София, куратор Марина Славова; „Emergencies, Refractions, Reflections“ (2022), Архив Емили Харви, куратор Роберто Мастрояни, Венеция; „Международно биенале на стъклото“ (2023 и 2021), Национална галерия Квадрат 500, куратор Константин Вълчев, София; „MilanoVetro - 35“ (2022), Кастело Сфорцеско, Милано. Произведенията на Грозданов са социално и политически насочени. Работи в техниката на витража, лятото стъкло, фюзинга и ситопечата.
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ЧАСТНИ КУЛТУРНИ ОРГАНИЗАЦИИ“
Структура Project Room
е обособено пространство в галерията, посветено на показването на млади автори. Избран с конкурс куратор до 35 г. ще реализира 4 изложби в рамките на една година. Инициативата е подкрепена от Национален фонд Култура.
Тази година конкурсът за куратор спечели Аксиния Пейчева. Очаквайте първата изложба през юни. Тук ви запознаваме с куратора и основните аспекти на идеята, която предстои да бъде развита.
Терминът „Мисловен експеримент“ описва опит, който „проверява“ валидността на дадена теория в търсенето на конкретен (или в случая възможно абстрактен) отговор. Проектът се състои в провеждането на серия от неформални разговори, в които художник разговаря с експерт в дадена научна сфера. Това създава един своеобразен поток от информация, който може да повлияе (или не) на последващото създаване на художествен продукт, представен в самостоятелна изложба в Структура Project Room.
Разговорите се случват при определени правила, които на практика са напълно условни, като целят единствено да поставят страните в състояние, в което между тях да се създаде обмен – на идеи, на концепции, на посоки на мисълта.
След провеждането на разговорите, художникът продължава работата по самостоятелна изложба, която бива (или не) повлияна от обсъждането.
Експериментът е възможно да бъде обявен за успешен при хармонично или дисхармонично ниво на комуникация. В същите случаи е възможно той да бъде обявен и като неуспешен.
Аксиния Пейчева
Аксиния Пейчева (р. 1990 г., Кюстендил, България) живее и работи в София. Завършва специалност „Стенопис“ в НХА. Придобива образователно-научна степен доктор в НХА (2019), в момента е преподавател в специалност „Стенопис“, НХА. Завършва образователната програма за млади художници „Близки срещи – визуални диалози school4artists“ на ИСИ-София (2017). Член е на Института за съвременно изкуство от 2021 г. Сред самостоятелните й изложби са: Анатомия на процеса: Приказка за края” (2022), куратор Васил Владимиров, галерия Структура, София; Приказка за края (2021), галерия Heerz Tooya, Велико Търново, България; Биореконструкция (…на един бъдещ момент) (2019), Галерия ИСИ-София, куратор Недко Солаков, „Картография на травмата” (2018), галерия ИСИ-София, куратор Лъчезар Бояджиев. Нейни творби са показвани на Manifesta 14, Прищина, Косово; галерия Drugomore, Риека, Хърватия; Фестивал Ars Electronica, Австрия.
Фокусът на нейната работа е процесът на „визуален превод“, където тя изследва възможни начини за преместване на части от информация между различни области на знанието – „как една или няколко научни области могат да бъдат комбинирани, за да се отговори на въпрос, важен само за изкуството“. Тя често си сътрудничи с учени, като проектите й са придружени и от теоретична част, резултираща от продължително изследване на определени теми, които включват визуалния превод на музика или болка.
Информация: Марина Славова, +359 890 116 300, [email protected]
© Диаскоп Комикс - Diaskop Comics
Българска култура, комикси, художници, изкуство
Редакцията на "Диаскоп" изказва благодарност на своите сътрудници, които редовно изпращат информация първо при нас! Редакцията с отговорност оформя материалите и ги публикува. Препоръчваме на всички колеги, които желаят да популяризират информацията и вземат назаем съобщения, да поместват линк към първоизточника.