Николай Нейчев: "Литература и Месианизъм", Руското литературно месианство през XIX век

10.01.2020
image

Александър Сергеевич Пушкин (1799 - 1837) Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният конник" на А. С. Пушкин" II Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният конник" на А. С. Пушкин" Николай Нейчев: "Руслан и Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм" III Николай Нейчев: "Руслан И Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм II Николай Нейчев: "Руслан И Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм I Николай Василиевич Гогол (1809 - 1852) Николай Нейчев: Поемата "Мъртви души" на Н.В.Гогол като етап в развитието на руското месианско съзнание: Собакевич Николай Нейчев: Поемата "Мъртви души" на...

прочети повече...

Николай Нейчев: "А. П. Чехов и кризата на руския литературен месианизъм"

04.03.2014
image

І. Чеховата “Вишнева градина” като текст есхатос Още с публикуването на “Вишнева градина” през 1903 г. кри­­­­тиката от­бе­ля­­­зва, че това е творба, побрала в себе си вси­­­­ч­­­­ки основни мотиви, образи и ситуации от пре­д­хо­д­но­то Че­­­­хо­­­­­во твор­чество и ги показва на сцената изящно обра­бо­те­­­­­­­ни в една ефир­но музикална и абстрактна форма [вж. на­пр. коментарите към Чехов: т. 13: 481, 513 и сл.]. Нашата теза е, че тази последна пиеса на Чехов пре­­­­д­­с­тав­ля­ва не само обобщен завършек на неговото тво­р­че­­­­­­с­тво, а съ­би­ра и рекапитулира фун­да­мен­та­­л­­­­ните теми и об­­­рази на рус­ка­та литература от нейния кла­­­­­сически период, за­­­т­ва­ряй­ки...

прочети повече...

Николай Нейчев: "А. П. Чехов и кризата на руския литературен месианизъм" II

12.03.2014
image

Продължение от Част I тук ІІ. Чеховата “Вишнева градина” и кризата на руския литературен месианизъм Във “Вишнева градина” за първи път се появява един зву­ков образ, който поради своята загадъчност и до сега не дава по­кой на Чеховите изследователи. Това е знаменитият “звук на скъ­сана струна”, който без съмнение е централен об­раз за твор­ба­та и за който мо­­­же би специално е създадена и цялата пиеса. “Звукът” се появява на две въз­лови места в тек­­ста (и съо­т­ве­тно в драматургичното действие) – в цен­тъ­­ра и края на тво­р­ба­та. Да се отгатне смисълът на този зву­­­­ков образ е мо­­же би ед­на от най-трудните задачи, сто­я­щи пред из­следователя на Че­­хо­во­то творчес­тво. Но нека...

прочети повече...

Автори в "Диаскоп" - електронно издание за българска култура, комикси, художници, изкуство

31.03.2023
image

Тези, без които не можем: ПИСАТЕЛИ, ПРЕВОДАЧИ Ади Спасова Азиз Шакир - Таш Айше Рубева Аксиния Михайлова Албина Опанасенко Алек Попов Алеко Константинов Александър Андреев Александър Байтошев Александър Бандеров Александър Габровски Александра Ивойлова Александър Николаевич Афанасиев Александър Сергеевич Пушкин Александър Христов Александър Шурбанов Алла Горбунова Амели Нотомб Амелия Личева Амир Ор Ан Секстън Анна Христова Ангел Игов Ангелина Василева Ангелин Мичев Анго Боянов Андрей Райчев Андрея Илиев Анжела Данева Анжела Димчева Анна Лазарова Антонина Георгиева Антоанета Добрева Антоанета Николова Антон Баев Антон Балаж Антон Павлович Чехов Анте Томич Армандо Ромеро Арундхати...

прочети повече...
1..15 от 3232