26.07.2013
ВРАТИТЕ Вратите, пътните врати на старите прогнили къщи вий ги познавате, нали, от толкоз минали години; те с шум закрехнати назад, когато вечер се завръщате, ви сторват път и сякаш казват: - Минете, моля господине! Те имат странни гласове и в делник, и в неделя - всекога, от сутрин чак до вечерта те пеят със уста раззината, когато ги отваряте и ги затваряте полека: о, тези гласове и песни, познати още от детинство! Вратите, мокрени от дъжд, изгнили от вода и зима, гризат ги червеи безброй и ги оглождват ветровете; вратите с хиляди резби - цветя и знакове без име - със гвоздеи, халки и скоби, с ръждата като кръв по тях. А снощи с всичката си мощ развързаната буря в мрака ги блъсна като...
прочети повече...
16.10.2015
Литературна вечер - почит за Добромир Тонев По инициатива на доц. д-р Владимир Янев "...Подай ръка и докъдето стигна във времето назад - ще те изпратя." Добромир Тонев 60-годишнината от рождението на поета ще бъде отбелязана на 19 октомври (понеделник) 2015 от 18.00 в 8-ма аудитория на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" На 15 октомври 2015 г. се навършват 60 години от рождението на Добромир Тонев. Възпитаникът на нашия факултет е ярка личност от "златното" поколение през първите години на пловдивската университетска филология. Тогава в студентския литературен клуб "Гео Милев", ръководен от някогашния асистент Огнян Сапарев, създават първите си сполучливи творби признатите днес...
прочети повече...
05.03.2023
Защо се оказа важна за нас съдбата на книгата му със стихове „АДdicted“, белязана с литературен скандал [1]. И си отговарям: стихосбирката много фино подсказва как може чрез словото да се колекционира най-хубавото в душата на човека. Бях пленена от този красив танц на думите (като поет Петър Чухов се заявява като неприкрит фен на красотата във всичките ù форми ): Тази нощ ще облека китарата с малка черна рокля ще танцувам с нея ще флиртувам и ще ù разказвам… Петър Чухов не е непознат за българския читател. Автор е на седемнадесет книги, сред които „Градината на слабата реалност“, „Руни“, „Мулето на Педро“, „Провинции“, „Малки дни“, (Национална награда за поезия „Иван...
прочети повече...
01.01.2014
На 1 януари 2014 се навършват 136 г. от рождението на Пейо К. Яворов. Символизмът е вторият етап от модернизма в българската литература. При тази нереалистична литературна формация видимото е символизация на човешкия дух и чрез него се надниква в тайните на битието и човешката душа. Поетите символисти изразяват наранената, тревожна и противоречива душа на модерния човек. Атанас Далчев пише: „Прилагателните при Яворов играят изключителна роля... Те са почти винаги същественото в стихотворението”. В изкуството на комикса епитетите също, както при модерната поезия, могат да характеризират и външното, и вътрешното. Ето защо„Диаскоп” представя интересна старинна илюстрация на синтез от образ и...
прочети повече...
28.05.2017
За книгата Десетата литературоведска книга на доц. д-р Владимир Янев е предназначена за студенти филолози, учители, ученици, читатели с по-изявени духовни интереси. Сборникът съдържа статии и студии, печатани в авторитетни литературнонаучни издания, като част от тях се публикуват за първи път. Изследователското внимание е насочено към българските автори от края на ХІХ до края на ХХ век, включени в програмния материал на висшите училища. Предлагат се наблюдения върху създаденото от класически писатели като Стоян Михайловски, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, Пейо Яворов, Кирил Христов, Николай Лилиев. Включени са анализи на творби от Йордан Йовков и Атанас Далчев. Важна част от сборника...
прочети повече...
25.07.2023
Художникът и вятърът Художникът искаше да нарисува вятъра – и рисуваше листа, които излитат лудо от пожълтялото дърво като искри от разпалван огън. Той искаше да нарисува вятъра, и рисуваше как се струи и проблясва тревата в ливадата. Той искаше да нарисува вятъра, и рисуваше облаци, пръснати в паническо бягство по небето. Художникът искаше да нарисува вятъра, и виждаше винаги, че рисува друго. Атанас Далчев Цвете върху пиедестала Най-невероятното е, че самият поет рисува винаги „друго“. Само че по обратния път на този, по който е достигнал финалния акорд, поантата на стихотворението. Художникът се опитва да нарисува неуловимото, а поетът сякаш иска да разкрие онова, което го поражда. Така...
прочети повече...
1..15 от 3232
Няма намерен резултат по зададените критерии!