Николай Нейчев: "Литература и Месианизъм", Руското литературно месианство през XIX век

10.01.2020
image

Александър Сергеевич Пушкин (1799 - 1837) Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният конник" на А. С. Пушкин" II Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният конник" на А. С. Пушкин" Николай Нейчев: "Руслан и Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм" III Николай Нейчев: "Руслан И Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм II Николай Нейчев: "Руслан И Людмила" на А. С. Пушкин – начало на руския литературен месианизъм I Николай Василиевич Гогол (1809 - 1852) Николай Нейчев: Поемата "Мъртви души" на Н.В.Гогол като етап в развитието на руското месианско съзнание: Собакевич Николай Нейчев: Поемата "Мъртви души" на...

прочети повече...

Изследвания, отзиви, рецензии, мнения

28.12.2023
image

2024 година 2023 година Бъдни вечер, добър вечер и добра вечер? Надежда Г. Тодорова: Circulus vitiosus на девиантната реалност. „Уроците на Блага“ на режисьора Стефан Командарев Николай Нейчев: Проблемът за времето в ПЕТОКНИЖИЕТО на Ф. М. Достоевски (Хронос. Кайрос. Вечност) III Надежда Г. Тодорова: По осевата линия на живота. За филма "Скитница" на полския режисьор Михал Хмиелевски Николай Нейчев: Проблемът за времето в ПЕТОКНИЖИЕТО на Ф. М. Достоевски (Хронос. Кайрос. Вечност) II Николай Нейчев: Проблемът за времето в ПЕТОКНИЖИЕТО на Ф. М. Достоевски (Хронос. Кайрос. Вечност) I Калин Николов: Нарисувано със светлината на неговия дух Надежда Г. Тодорова: "Там" на режисьора Стефан Н. Щерев....

прочети повече...

С перо и шпага: Литературни прочити в Диаскоп

31.01.2023
image

2023 Христина Панджаридис: В сезона на чупливостта на съвременника Димана Симеонова, „Делфийската рокля“ или за ролята на роклята като недостижимо произведение на изкуството Илия Пеев: Херменевтика на войната в Украйна - глъбинен психоанализ и новаторска миротворческа теза Драго Янчар, „Ученикът на Джойс“ и затова как „от книгите поникват книги“ Христина Панджаридис: "един ден съм длъжна да оставя всичко това" Д-р Дочка Кисьова-Гогова: Творческата орбита на Юлиана Кръстева 2022 Регионалният исторически музей „Стою Шишков” в Смолян – Родопският Будител Александра Ивойлова: Екатерина Йосифова. През огледалната бариера Д-р Дочка Кисьова-Гогова: За книгата „Архитектура в изкуството – изкуство в...

прочети повече...

Визитна картичка: Николай Нейчев

03.07.2013
image

Николай Нейчев е доцент доктор към Катедрата по руска филология в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”, преподавател по руска класическа литература. Автор е на повече от петдесет литературоведски публикации в България и чужбина, посветени на идеологическата поетология на руската литература на ХІХ век. Основните му научни интереси са насочени към проблемите на руския литературен месианизъм и в частност към творчеството на А. С. Пушкин, М. Ю. Лермонтов, Н. В. Гогол, И. С. Тургенев, Ф. М. Достоевски, Л. Н. Толстой и А. П. Чехов. Автор е на монографиите: Ф. М. Достоевски ‒ Тайнствената поетика. Пловдив: Макрос, 2001, която е преведена и издадена в Русия (Таинственная поэтика Ф. М....

прочети повече...

Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният конник" на А. С. Пушкин"

21.10.2021
image

Първа публикация: 8 май 2019 1. “Медният Конник” е последната “поема” и пос­ле­д­­ното го­ля­­мо про­из­ве­­­дение на Пушкин. Но едва ли този факт, който може би наистина сам по се­бе си е мистичен, е провокирал мно­го­ от из­­сле­до­ва­­телите да обявят “пе­тер­бург­­­ската по­вест” като “най-за­га­дъ­ч­но­то Пуш­­ки­но­во творение”. При­­чината е друга. “Мед­ни­ят Кон­ник” е ис­тинското про­ро­че­с­ко за­ве­ща­ние на този “шес­­­­токрил се­ра­фим” (И. Илин) на про­ви­ден­ци­ал­ния руски Логос, въп­лъ­ти­ло в “ху­дожествена” форма последните и най-съкровени проз­ре­ния на поета за загадъчната руска душа, за фи­ло­­софията на исто­ри­­я­та и за тайн­ствените пъ­­­тища на руския...

прочети повече...

Николай Нейчев: "За руската душа и месианизма в "Медният Конник" на А. С. Пушкин" II

15.05.2019
image

Продължение от Първа част 4. Евгений е духовно развиващ се персонаж и на този факт не e обръщано достатъчно вни­ма­ние. Пушкиновият ге­рой тър­пи про­дъл­жителна и мъ­чи­тел­на ево­люция, преминавайки най-общо през три етапа: пър­вият е ку­миропоклонническият, вторият е етапът на активно идо­ло­бор­че­с­т­во и третият етап е достигането до съвършенството на сми­ре­на­та святост. За първия, “допотопен” период, с който за­вър­шва битието на вех­тозаветния ге­рой, вече говорихме дос­та­тъ­ч­но. Време е да ка­жем няколко ду­ми и за вто­рия – пробуждането на “апокалиптичния” новозаветен чо­век. В началото на поемата Евгений живее в едно езическо “пре­дпотопно” със­­тояние на латентна духовна...

прочети повече...
1..15 от 3232